Secretaresse


afvallenOvergewicht
Mensen met overgewicht rekenen zichzelf eigenlijk nooit tot de groep mensen met een chronische aandoening. Ze hebben erg veel vertrouwen in het vermageringsdieet. Ze denken altijd: volgende week, of die week daarna, ga ik op dieet en dan is voor mij het probleem opgelost. Jammer genoeg is het vertrouwen in vermageringsdiŽten misplaatst. Ze werken meestal op de korte termijn, maar op de lange termijn zien de resultaten er heel anders uit.



De keiharde cijfers over vermageringsdiŽten
  • 99% van de vermageringsdiŽten werken op korte termijn. Er worden resultaten geboekt van afvallen van 200 tot 2000 gram per week
  • 10% van de vermageringsdiŽten is ook na 3 jaar nog succesvol. Dat wil zeggen dat men er in geslaagd is het lagere gewicht over een periode van 3 jaar vast te houden
  • 90% van de vermageringsdiŽten mislukken. Het verloren gewicht komt in een periode van 3 jaar weer volledig terug
  • 30% van de vermageringsdiŽten mislukken zodanig dat er over een periode van 3 jaar mťťr gewicht bijkomt dan er was afgegaan.
Deze cijfers geven aan dat je kans om van een vermageringsdieet dik te worden 3 maal zo groot is als om er van af te vallen.
Bron: www.dikke-mensen.nl


De oorzaak van overgewicht

Men spreekt van overgewicht als er geen goede verhouding is tussen uw lengte en uw lichaamsgewicht. Bij overgewicht en de risicoís voor de gezondheid is het ook de hoeveelheid lichaamsvet en de verdeling hiervan over het lichaam van belang. Overgewicht hoeft niet altijd te leiden tot lichamelijke klachten, maar langdurig bovenmatig overgewicht is een groot risico voor de gezondheid.

De oorzaak van overgewicht is duidelijk: het lichaam krijgt meer energie (door middel van voeding) binnen dan het verbruikt. Dit leidt dan onvermijdelijk tot vetopslag en gewichtsvermeerdering. Daarbij kunnen veel factoren een rol spelen.
  • Verkeerde eetgewoonten en de samenstelling van het voedselpakket. Vooral overmatige vetconsumptie speelt een belangrijke rol.
  • Het hongergevoel kan verstoord zijn, waardoor iemand bijna voortdurend honger heeft.
  • Abnormaal eetgedrag kan ook een psychische oorzaak hebben. Spanningen, frustraties, agressie of teleurstellingen worden als het ware 'weg gegeten'.
  • Ook kan er sprake zijn van erfelijke factoren of een stofwisselingsziekte. De stofwisseling is dan zo traag, dat minder moet worden gegeten dan wat 'normaal' gevonden wordt. Deze ziekte moet worden behandeld door een arts.
  • Er zijn ook geneesmiddelen die als bijwerking gewichtsvermeerdering hebben.

Klachten en symptomen van overgewicht
De eerste en meest voorkomende klachten zijn het zich niet lekker voelen en een chronische vermoeidheid. Ook kunnen klachten optreden als spataderen, menstruatiestoornissen, lage rugpijn en gewrichtsklachten. Op termijn kunnen ernstige tot zeer ernstige klachten ontstaan zoals: hoge bloeddruk, suikerziekte, hart- en vaatziekte, galsteenziekte en zelfs bepaalde soorten van kanker.

Hoe is overgewicht te voorkomen
Eten en drinken leveren de energie die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren en bewegen. Voor een gezond gewicht en dus ter voorkoming van overgewicht, moet er een evenwicht zijn in de hoeveelheid energie die de voeding levert en de hoe- veelheid energie die het lichaam verbruikt. De energiebehoefte verschilt van persoon tot persoon. De hoeveelheid energie die verbruikt wordt hangt namelijk af van verschillende factoren: geslacht, leeftijd, gewicht, hoeveelheid aan beweging en de duur en zwaarte van de inspanningen die verricht worden.

Overgewicht kan dus worden voorkomen door een juiste samenstelling van jouw voeding. Jouw voeding moet zo zijn samengesteld, dat het lichaam precies voldoende bouw en brandstoffen naar binnen krijgt om goed te kunnen functioneren. Belangrijk is dat de voeding gevarieerd is en dat er niet te veel tussendoortjes worden genuttigd. Ook kun je beter geen maaltijden overslaan en niet te veel alcohol drinken. Alcohol bevordert namelijk de eetlust. Ook lichaamsbeweging draagt bij aan voorkoming van overgewicht en een algemeen betere gezondheid.

Wanneer moet je een arts raadplegen
Ga nooit zo maar op eigen houtje lijnen. Zeker wanneer je in korte tijd erg veel afvalt, is het risico groot dat je een tekort krijgt aan allerlei noodzakelijke voedingsstoffen. Overleg dus altijd eerst met de huisarts. Dit geldt in het bijzonder als je naast overgewicht ook nog andere gezondheidsklachten hebt. Deze kan je eventueel doorverwijzen naar een deskundige organisatie of een diŽtist.

Links


Obesitas Vereniging
De Nederlandse Obesitas Vereniging zet zich in voor de belangen van alle dikke mensen in Nederland.

Dietistencooperatie
Op de site van de DCN (DiŽtisten CoŲperatie Nederland) vind je informatie over de diŽtist, gezonde voeding en een dietist bij jou in de buurt.

Minvws
Website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Voedingscentrum
Website van het voedingscentrum, voor vragen over voeding en dieet.

Voedingstelefoon
Bij de Voedingstelefoon kun je terecht met algemene vragen op het gebied van voeding en lijnen. Zij zijn op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer: (070) 306 88 88



Zie ook de rubrieken: gezondheid | fitness

Overgewicht | afvallen | lijnen
afvallen